Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta

PEŁNOMOCNIK ds. PRAW PACJENTA

mgr Jadwiga Wierzbowska

Godziny przyjęć:

poniedziałek – piątek: 1000 – 1200, lub po telefonicznym uzgodnieniu

p. 131 (I piętro) – łącznik

tel. 22/596-65-90

e-mail: prawapacjenta@szpitalkarowa.pl

Do zadań pełnomocnika ds. Praw Pacjenta należy:

  • udział w rozpatrywaniu wniosków i zażaleń składanych przez pacjentki i jej rodziny oraz przedstawicieli prawnych,
  • analizowanie stwierdzonych nieprawidłowości dotyczących realizacji praw pacjenta i wdrażanie działań naprawczych
  • prowadzenie cyklicznych szkoleń z zakresu praw pacjenta dla osób zatrudnionych w szpitalu,
  • przygotowywanie i składanie Dyrektorowi Szpitala półrocznych sprawozdań z rozpatrywanych spraw i działalności Pełnomocnika,
  • wspieranie Dyrektora Szpitala w realizacji obowiązku przestrzegania praw pacjenta przez personel,
  • prowadzenie ewidencji spraw wnoszonych do Pełnomocnika i prowadzenie dokumentacji.

INFORMACJA DLA PACJENTKI I JEJ RODZINY

W przypadku, gdy problem dotyczy niewłaściwego zachowania się personelu medycznego, pierwszym krokiem, który należy podjąć, jest interwencja u bezpośredniego przełożonego tego pracownika.

Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta nie reprezentuje Pacjentek i ich rodzin na zewnątrz podmiotu leczniczego, jedynie wspiera i reprezentuje Pacjentki i ich rodziny podczas pobytu w szpitalu.

Możliwość korzystania z konsultacji i wsparcia od Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta może mieć miejsce jedynie, gdy w trakcie realizacji świadczeń medycznych udzielanych przez podmiot leczniczy, zdaniem pacjentki były nie przestrzegane je prawa lub zostały one naruszone.

W szpitalu mogą być zgłaszane wnioski, zażalenia wniesione przez Pacjentki i ich rodziny:

  • telefonicznie;
  • osobiście;
  • pocztą tradycyjną;
  • pocztą elektroniczną.

Każdy wniosek, zażalenie powinno zawierać:

  • dane niezbędne do ustalenia tożsamości pacjentki;
  • klauzula RODO

Formularze: zgłoszenia wniosku/zażalenia oraz RODO dostępne na stronie internetowej szpitala.

Jeżeli wnioskodawca składa wniosek lub zażalenie nie w swoim imieniu, ale pełnoletniej pacjentki musi dołączyć upoważnienie do reprezentowania jej w danej sprawie.

Termin odpowiedzi na wnioski, zażalenia wynosi do 30 dni.

Jeśli Państwa zdaniem, w naszym szpitalu nie zostało realizowane w sposób zadowalający i z poszanowaniem prawa do ochrony zdrowia, można również złożyć zażalenie do instytucji:

  • Biura Rzecznika Praw Pacjenta https://www.rpp.gov.pl/ w sytuacji naruszenia ustawy o prawach pacjenta tel. 800 190 590
  • Urzędu Ochrony Danych Osobowych https://www.uodo.gov.pl/  w sytuacji naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych. tel. 606 950 000
  • Narodowego Funduszu Zdrowia https://www.nfz.gov.pl/ w sytuacji naruszenia ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych tel. 800 190 590
  • Organu założycielskiego WUM https://www.wum.edu.pl/ tel. 22/572 01 01
  • Rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej https://www.nil.org.pl/ w sytuacji nieetycznego zachowania się lekarza. tel. 22/559 13 00
  • Rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych przy Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych https://woipip.pl/ w sytuacji nieetycznego zachowania się pielęgniarki lub położnej. tel. 22/826 84 77
  • Innych organów samorządowych dotyczących zawodów medycznych.

Ustawa o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz informacje dla pacjentki i jej rodziny dostępne są na tablicy informacyjnej we wszystkich jednostkach i komórkach organizacyjnych Szpitala. Dla pacjentek, które nie mogą poruszać się samodzielnie, udostępniamy bezpośrednio.

Zapraszamy Państwa do podzielenia się z nami opiniami i spostrzeżeniami dotyczącymi naszej działalności i współpracy z Państwem. Informacje prosimy przekazywać na adres e-mail: prawapacjenta@szpitalkarowa.pl